Dit artikel beschrijft de visie van een opleider en supervisor op de positie van ouders in het denken en handelen van de kinder- en jeugdpsychotherapeut. Eisen en condities aan opleiding en supervisie worden beschreven, opdat kinder- en jeugdpsychotherapeuten contact krijgen met ouderschap als ontwikkelingsproces met als doel een samenwerkingsrelatie met ouders te kunnen vestigen, en in hun denken en handelen de positie van ouders mee te nemen.
Lees het hele artikel gratisHet Tijdschrift Kinder- & Jeugdpsychotherapie is gratis voor leden, niet-leden kunnen een enkele editie kopen voor € 17,- plus verzendkosten.
N.B. Sinds 2024 wordt het tijdschrift uitgegeven door Boom Uitgevers. Nummers vanaf 2024 kunnen worden besteld via medisch@boom.nl
Bestel - of - Log inIn 1997 verscheen een themanummer van dit tijdschrift over het onderwerp Opleiden (Kinder- en Jeugdpsychotherapie 1997-2). Destijds vonden psycho-therapieopleidingen nog veelal plaats in het kader van specialistische verenigingen, waarbij het specifieke referentiekader voorop stond. De laatste jaren zien we dat de opleiding tot psychotherapeut wordt bepaald door het kader van postmasters opleidingen welke verzorgd worden door de Rino’s en de universiteiten.
Interview met een vijftal ervaren opleiders/ supervisoren die intensief betrokken waren bij de psychotherapieopleidingen: Jan Vandeputte, Lidwien Geertjens. Marja Rexwinkel, Sjoerd Colijn en Marian Ploegmakers.
In de postmasters opleidingen tot psychotherapeut en gezondheidszorgpsycholoog en de specialismen daarvan, neemt het leren in de praktijk een grote plaats in. Een goede praktijkopleidingsplaats moet aan diverse voorwaarden voldoen, zowel om een verantwoorde patiëntenzorg te kunnen garanderen als om het leerproces van de opleideling te faciliteren. In dit artikel worden de condities voor een praktijk-opleidingsplaats beschreven en worden de verschillende vormen van begeleiding van elkaar onderscheiden en gedefinieerd. De opleideling krijgt te maken met ervaren collegae die de rollen van praktijkopleider, werkbegeleider of supervisor kunnen hebben. Duidelijkheid over verantwoordelijkheden en over aard en inhoud van de begeleiding draagt bij aan een succesvolle professionele vorming.
In de contractfase, de fase voorafgaande aan het begin van de supervisie, wordt het eerste contact gelegd tussen supervisant en supervisor. Er vindt een uitwisseling plaats van wensen en verwachtingen met betrekking tot de supervisie. Er worden afspraken gemaakt die worden vastgelegd in een supervisiecontract. De onderwerpen die in de contractfase aan de orde kunnen komen, worden in dit artikel besproken.
Dit artikel beschrijft de visie van een opleider en supervisor op de positie van ouders in het denken en handelen van de kinder- en jeugdpsychotherapeut. Eisen en condities aan opleiding en supervisie worden beschreven, opdat kinder- en jeugdpsychotherapeuten contact krijgen met ouderschap als ontwikkelingsproces met als doel een samenwerkingsrelatie met ouders te kunnen vestigen, en in hun denken en handelen de positie van ouders mee te nemen.
Lees het hele artikel gratis