In de week van de armoede verscheen het nieuwe nummer van het Tijdschrift voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie, geheel gewijd aan dit thema.

In Nederland leven er gemiddeld twee kinderen per klas in armoede, met uitschieters in bijvoorbeeld grootstedelijke gebieden. Opgroeien in armoede vormt een bedreiging voor de ontwikkeling en kansen van kinderen, omdat het gevolgen kan hebben voor alle domeinen van ontwikkeling. Vanaf voor de geboorte tot aan de volwassenheid.

Kansen
Alle contexten om de opgroeiende kinderen heen hebben effect op hun ontwikkeling en kansen: het gezin waarin het kind opgroeit, de school waar het kind naartoe gaat, de arts die het kind bezoekt, de wijk waarin het kind opgroeit, het land waarin het kind woont. En ook de kinder- en jeugdpsychotherapeut. Met dit themanummer hopen we daar een bijdrage aan te leveren.

"Iedereen kan een rol spelen in de aanpak van armoede," schrijft gastredacteur Nicole Lucassen, bijzonder hoogleraar Kinderarmoede aan Erasmus Universiteit Rotterdam. "Ik hoop dat dit themanummer bijdraagt aan inzichten in het waarom en vooral in het hoe (niet)."

Het nieuwe nummer van het Tijdschrift voor Kinder & Jeugdpsychotherapie staat nu online

Inhoud

  • Redactioneel
  • Inleiding
  • Inzichten in de aanpak van opvoeden en opgroeien in armoede  - Nicole Lucassen
  • Hoe armoede werkt, en hoe het voelt. Een rauw ervaringsverhaal - Jessica van Hinthem
  • 'Als jullie naar onze foto’s kijken …’ - Mariken van Onna
  • Opgroeien in armoede. Oorzaken, gevolgen en oplossingen - Nicole Lucassen en Mariëtte Lusse
  • Opgroeien in armoede: een weg vol risico’s. Interview over de schade die sociale ongelijkheidaanricht aan de geestelijke gezondheid van kinderen en de samenleving - Henk Linse
  • De zoektocht naar systeemverandering in het Nederlandse armoede- en schuldenbeleid. Van ingenieurs- naar tuiniersbenadering? Lessen uit de Frontlijnaanpak in Rotterdam - Jonathan Broekhuizen, Anna Custers en Jodi Mak
  • SOS bij kinderen die opgroeien in armoede - Mariëtte Lusse
  • Gelezen, gehoord, gezien