Wat je niet ziet, bestaat niet

Ooit zei één van mijn leermeesters over een idee voor een onderzoeksartikel zoiets tegen me als: ‘Prachtig idee, schrijf het op, en stuur het naar een journal!’ Want, zo voegde hij eraan toe: ‘Als je het niet publiceert, bestaat het niet.’ Vele jaren later helpt deze gevleu gelde uitspraak mij nog steeds. Het is een van mijn mantra’s geworden – en ik gebruik die veel breder dan in het kader van wetenschappelijk onderzoek pur sang. Het empowert me vandaag de dag nog om bij creatieve gedachten te onderzoeken of ze een begin kunnen zijn van iets echt waardevols. Om ze dan vervolgens te concretiseren, te vormen tot iets tastbaars of zichtbaars, kleiner of groter. Of dat nu gaat om een poging anderen te inspireren met een hartekreet van mezelf op een socialmediaplatform, het doen van een aanpassing in een onderwijsprogramma of het partciperen aan een handboek. Dit uiten van gedachten voelt misschien wat contra-inituïtief voor therapeuten, omdat het belangrijkste werk natuurlijk niet zichtbaar is. Het helen of het helpen helen van kinderen is bij uitstek iets wat niet de krant haalt. Het is wel ons belangrijkste werk. Dat onder schrijf ik dubbel en dwars. Alleen het schrijven over het helen van kinderen zal wel een publiek moeten bereiken, op welke manier dan ook. We hebben immers elkaar nodig om dit mooie vak te kunnen blijven uitoefenen en overdragen.
Voor dit tijdschrift zijn we altijd bereid om te kijken hoe we uw gedachten een plek kunnen geven. Als u met iets moois bezig bent of als u dat van plan bent, neem dan gerust even contact met ons op. Wij zijn altijd op zoek naar collega’s die willen bijdragen aan dit tijdschrift door het schrijven van een (onderzoeks)artikel of die een tip hebben voor onze rubriek Gelezen, gehoord, gezien! Mocht u ook iets willen bijdragen, mail ons dan! En kijk alvast op de website (www.boomportaal.nl/tijdschrift/TKJP) voor meer informatie. Laat het zien, dan bestaat het!
Dit nummer bestaat uit een varia aan artikelen van vakgenoten die wellicht mijn mantra delen. Olivia Roggeband, Annematt Collot D’Escury-Koenigs, Carlijn van Es en Merel Velu doen in hun artikel verslag van een onderzoek naar de therapietrouw van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) bij de speciaal op amv’s gerichte, traumageïnfor meerde interventie Veerkracht. In het artikel ‘Understanding the unknown’ beschrijven Els Kors, Lieke Christenhusz en Jooske van Busschbach onderzoek naar het behandelresultaat van mentaliseren bevorderende therapie voor adolescenten (MBT-A) met een borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS). Binnen iHub, een instelling voor jeugdhulp, jeugd-ggz en speciaal onderwijs, wordt vanuit één team zowel het kind als de ouder behandeld. Om deze zogeheten Familiepoli te optimaliseren hebben Audri Lamers, Anna van ’t Noordende en Veerle Gorsse de ervaringen van kinderen en ouders onderzocht. In de rubriek Gelezen, gehoord, gezien vindt u ten slotte diverse inspirerende tips: over een app, boeken en evenementen.